Viimeisen viikon aikana veneellä on ollut vähän joka päivä jotain aktiviteettia, ja pitkä lista sekalaisia asioita on taas tullut rakennettua.
Lämmittimen pakoputki vedettiin peräpeiliin, siellä se on parhaiten suojassa vedeltä eikä ole tiellä. Kannella nuo on aina vähän ikäviä, köydet takertuu ja joku huono-onninen vielä nojaa tuohon ja polttaa näppinsä. Kun tuo nyt tuli laitaan, vedettiin putki toki yläkautta jotta läpiviennin suulle osuva vesi ei valu lämmittimeen asti. Tuplaputkessa sisempi kuljettaa kuumaa pakokaasua ja ulompi imee kylmää paloilmaa polttimelle, joten tuo ei ole liian kuuma asennettavaksi noin.
Kattokaiteet kiinniteltiin myös, näitä kaipailtiin jo viime kesänä kun kannen karhennus ei ole enää ihan parhaassa iskussa ja ilman kahvoja sisällä ihminen on aallokossa kuin biljardipallo ravistettavassa purkissa. Jotta kahvat toimisi muunakin kuin koristeena, ne pultattiin läpi toisiinsa. Tuon pitää pysyä vaikka rykäisisi kaksin käsin täysillä, koska juuri niinhän horjahtava ihminen tekee, ja ei ole ollenkaan tyytyväinen hän jos jää kahva käteen.
Kansi on kerrosrakennetta jossa lasikuitukuorien välissä on vaahto, joten asennus tehtiin kittitulppien kanssa jotta kuori ei heikennä liitosta eikä sinne pääse vettä (mädäntyneen ytimen vaihto on paskamainen homma, tämä opittiin viime vuonna kun poistettiin kerhon toisesta veneestä itte pimeässä ämpäri päässä asennettu ruori, jonka tiivistämättömästä aukosta ytimeen valunut vesi oli tehnyt sitloodan pohjan balsaytimestä kukkamultaa, josta seurasi laminointia). Tämä toimii niin että ensin porataan reiät, sitten laajennetaan reikää jommalta kummalta puolelta isommalla terällä toisen puolen kuoreen asti, jonka jälkeen täytetään koko kolo kitillä ja porataan oikean kokoinen reikä. Tähän on hyvä pulttailla, pysyy. Yläpuolen kahvoihin tehtiin vielä upotusporalla viiste johon Sika muodostaa rengasmaisen tiivisteen, ja turautettiin väliin reilu satsi Sikaa. Niinkuin jokaisen veneen reiän ympärille nyt muutenkin, vesi on kivampi veneen ulkopuolella.
Koska pultit ei olleet ihan oikean mittaiset, tehtiin kannoille upotuskolot. Kaiteiden reiät porattiin jo kesällä DF:n isolla pylväsporalla jotta saatiin suoraan, muuten tämä olisi voinut ollakin suht mielenkiintoinen projekti. Vaan nyt on hyvä, saa tukevan otteen. Kaiteiden paikat katseltiin silleen että ovat hyvin käden ulottuvilla, ja toisaalta eivät ole kannella köysien tiellä.
12V akulle tehtiin oma lokeronsa salongin sohvan alle. Tuossa se on kivan lähellä sähkökaappia ja laitekaappia jolloin johtovedot jää lyhyiksi. Bonuksena vielä tasapainottaa venettä, kun laitekaapissa on 20kg latureita ja 8kg Wallas (ja epälukuinen määrä pienempiä purkkeja), niin tuo 29kg lyijyakku toisella reunalla on jotakuinkin saman verran. Suljettu kun on niin tuon voi asentaa kyljelleen, jolloin sopii tuohon juur eikä melkein.
Akkujen väliin jäi vielä sopivasti tila säilytyslokerolle, joten molempiin päihin pyöräytettiin laipiot jotta säilytettävät tavarat ei eksy akkujen kanssa sekaisin. Tässä taas kerran tuttu menetelmä, ensin mittailemalla hiukan iso laipio joka menee lähes kohdalleen, ja sitten suuntaispiirtimellä (eli lyijykynä ja M8 mutteri) viiva siihen mistä pitää leikata, parin kierroksen jälkeen tulee jämpti.
Salongin valaistusta alettiin myös katsella ihan tosissaan ja kiikutettiin veneelle metri ledinauhaa. Kokeiltiin useampaan paikkaan ja todettiin parhaaksi tuossa katon taitteessa. Epäsuoralla hukkuu turhaan valotehoa, hyllyillä nuo peittyisi kuitenkin kamakasan alle ja vinolla seinällä häikäisisi. Keskelläkin menettelisi, mutta tuolla reunassa ovat kivoimmat. Katsellaan noille vielä alle nätti lista niin tulee hyvä. Muualle on tarkoitus ripotella LED-spotteja, keulaan pari, vessaan yksi, pistopunkkaan yksi. Katsellaan jos tarvii vielä muuallekin.
Sekalaista pientä on myös pyöritelty kokoajan, suunnittelua ja tämmöistä. Irkkilogia on varmaan kilometri pelkistä sähköistä. Toinen mihin tuhraantuu aikaa tuhottomasti on kaupoissa osien perässä ravaaminen, vaikka yrittäänkin kimpata asioita ettei lähde jokaista nippeliä erikseen. Sähköjen kanssa päästiin tänään jo asiaankin, ja ekat kaapelit vedettiin keulasta sähkökaappiin.
Tätä vauhtia kun menee niin päästään kesällä vesille. Mutta vielä ei luvata missä kohtaa kesää, ja minkä vuoden, mut kesällä kuitenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti