keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Disco!

12V sähköjärjestelmä heräsi tänään henkiin, ensimmäisenä elonmerkkinä toki prioriteettilistan ehdottomassa kärjessä oleva poppikone. Virallisestihan tuo on merisään kuuntelua varten, käytännössä toki tärkein sovelluskohde on viihde. Johto johdolta homma etenee. Kaapelivetoja varten asenneltiin myös muutamat johtokourut. Keulassa puolelta toiselle menevän kourun keskelle laitettuun boksiin tulee maston johtojen kytkennät, jotka tuodaan hanhenkaulalla kannen alle. Kokemus on osoittanut ettei mikään liitin selviä kannella meri-ilmastossa kovin montaa vuotta, niin parempi tuoda kytkennät suojaan. Mittarikotelolta tuleville johdoille tehtiin myös oma kourunsa, ja vesitiiviit läpiviennit. Läpivientien reiät tulpattiin taaskin kitillä ja ruuvit pätkittiin niin lyhyiksi etteivät mene kansilaminaatin läpi, joten katon vaahtoydin säilyy kuivana.



Laitekaapin ovesta tehtiin uusi, parempi versio. Ensimmäisestä tuli vähän rujon näköinen kun kyljellään koneen päällä maaten sahattu reikä ei ollut ihan mitoissaan, ja yläkarmi oli tiellä asennushommissa ja rikkoontui. Urissa liukuva ja irrotettava luukku on myös helppokäyttöisempi, koska se ei heilu tiellä kaappiin mennessä. Ja toki ulkonäkö on kahtakin kertaluokkaa parempi. Tuohon tulee vielä salpa kunhan ehtii.



Pilssipumpun asennusta varten tehtiin ja asennettiin paksuhkosta nylonista asennuskaulus. Vanha rikkinäinen pumppu kun on riemukkaasti asennettu paljon isompaan reikään kuin minkään uuden pumpun asennusreikä, eikä oikein innostanut alkaa taas laminoida niin tehtiin näin. Nylon on paljon sitkeämpää ja kestävämpää kuin akryyli (pleksi) ja helpompaa työstää, optimaalista materiaalia tähän siis.



Ajoakuston laturit kytkettiin myös akkuihin. Koska alkuperäiset johdot eivät riittäneet kaapista akkuihin asti, tehtiin niihin paksummasta jatkot ja kytkennät suojattiin omaan laatikkoonsa. Vielä ei kytketty seinään mutta voisi senkin tehdä heti kun saadaan maasähköt paikalleen, ja koemielessä toki ilmankin suoraan jatkoroikalla tolpasta. Akuissa sinänsä on edelleen latausta (mitattiin), joten akuutti kiire tuolla kytkemisellä ei ole. Akkujen rakenne on siitä hieno että latausta ja purkua varten on eri navat, jolloin jokaista akkua lataa oma laturinsa itsenäisissä 24V piireissä, ja käyttö menee kahden akun sarjakytkennällä 48V piirissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti