Tänään veneeseen asenneltiin pilssipumppu ja laiteltiin sisustusta parempaan uskoon. Vanhan pilssipumpun aukkoon tehtiin pari päivää sitten valkoisesta nylonista asennuskaulus, koska uusi pumppu on pienemmällä aukolla kuin vanha. Tämän jälkeen homma oli periaatteessa helppo pulttaa kiinni-operaatio (tosin laivaputkassa istuen mutta asennusjooga nyt on erottamaton osa veneremonttia joka tapauksessa). Pienenä mutkana matkassa imupuolen letkuyhde oli ero pumpun sivulla eikä alareunalla, ja olivat tehtaalla aikanaan tehneet letkusta jämptin joten ei yltänyt uuteen pumppuun, grr. Vaan eipä mitään varastolta löytyi sopivasti pätkä samanlaista letkua, joten hommaksi jäi vain tehdä jatkos sopivalla holkilla, nyt käytettiin alumiiniputkea kun sitä oli helposti saatavilla. Tuon holkin tehtävähän on lähinnä olla jäykkä putki jota vasten letkuklemmarit saa kiristettyä hyvin niin ettei liitos luista. Lopulta asennus myös testattiin, toimii ja vesi kulkee veneestä ulos eikä päinvastoin. Taas yksi juttu vähemmän listalla asioita ennen vesillelaskua, ehkä tuo lista kohta on jo sen mittainen jotta sellaisen uskaltaisi kirjoittaakin ilman pelkoa siitä että kaikki Suomen metsät on hakattava ennenkuin paperi riittää.
Myös veneen sisäpuolella päästiin viimeistelytöihin. Moottorikopan kansi ja yläpuoliset seinät käsiteltiin mahongin värisellä Osmolla niin saatiin ne sopimaan muun veneen väritykseen. Alkuperäiset pystylaipiot oli mäntyä ja tuo moottoritilan kansi koivuvaneria joten ei tuo ihan täydellisen näköinen ole mutta riittävän hyvä, ja yleensähän tuossa kohtaa on keko purjesäkkejä tms. Samalla asenneltiin myös listoja tuohon ympärille niin saatiin rakoja ja vanerinpäätyjä peittoon. Vielä pitää laittaa lista joka estää pistopunkan patjaa valumasta moottorikopan päälle, sopiva neljänneslista vaan ehti jo kulua muualle, pitää käydä lisää. Roikkuvia kattoverhoiluja pistopunkassa ja keulassa kiinniteltiin takaisia Sialla. Joku kontaktiliima tai vastaava voisi olla oikeaoppisempi aine, mutta Sika on siitä kätevä että se tarttuu samantien niin riittää prutkauttaa mössöä väliin ja painaa verhoilu kiinni, jonka jälkeen massa kovettuu aikanaan ja verhoilu ei enää repsota.
Keulavalon johto vedettiin nyt myös veneen sisäpuolelle ja kiinniteltiin keulaboksin matkalta kattoon Sikaknööleillä, jotta se ei roiku pitkin boksia ja sotkeennu johonkin. Nuo valothan on tosiaan Bilteman LEDit, katseltiin useamman valmistajan ledikulkuvalojen rakennetta ja todettiin tuo asiallisimmaksi, Lopolightin lisäksi. Lopot vain maksavat muutaman kertaluokan enemmän niin mentiin näillä. Tuo Bilteman valo on tukevassa muovikotelossa ja sauma on valettu umpeen samoin kuin johdon läpivienti, jolloin tuonne ei pääse vettä millään mahdollisella konstilla. Toisessa veneessä samanlainen on jo ehtinyt voittaa kestoiässä Hellan tekeleen joka luovutti parin vuoden käytön jälkeen. Tuota keulan kulkuvaloa kun upotetaan välillä aaltoihin ja muutenkin asennusympäristö on kostea ja sähköille vihamielinen niin kovin heikko valo siellä ei kestä. Toki ei haittaa jotta muutkin valot on samaa laatua, niin ei tarvi vaihdella niitäkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti