torstai 21. kesäkuuta 2012

Electric Juhannus part 3

Viimevuonna aloitettu kerhon perinne yhden veneen puuhaamisena raadosta purjehduskuntoon juhannusta edeltävän viikon öinä saa nyt selkeästi jatkoa ja tehtiin jo ennätyksetkin, venekerhon vartiomies oli vähän ihmeissään kun porukka puuhaa paatilla kolmeen asti yöllä. Auringonnousua ei ihan vielä nähty mutta kyllä yö tuossa jo valkenee. Vaan on tullut tulostakin tuolla projektiin upotetulla tarmolla.

Yön pimeyteen ja asentajien mieliin toi huomattavan määrän valoa 12V järjestelmän ensimmäinen isompi testiherätys, joka tuotti merkkivalojen iloisen sekamelskan ja listan toimivia laitteita veneeseen. Jo aikaisemmin asennetut radiot toimivat edelleen. Mittaristo heräsi eloon, lukemat näyttivät kaikinpuolin järkeviltä ja gepsukin löysi veneelle järkevän sijainnin, ja pienen väribingon jälkeen osasi kertoa sen myös radiolle jolloin dsc-hätäkutsun mukana menee automaagisesti paikka. nmea 0183:han ei ole mitenkään standardi, joten kun kytkee tässä tapauksessa sinisen ja valkoisen vihreään ja keltaiseen niin sitten pelaa, helppoa kuin mikä. Mastoon juostiin tuulimittarin ja ankkurivalon kaapeloinnit, enää tarvitsee kiinnitellä nuo toppiin.

Sisävalaistusta laitettiin myös alkuun rakentamalla toinen salongin yleisvaloista. 2m U-muotoinen tiikkilista kattoon ja siihen ledinauhaa (lämmin valkoinen, IP-67 eli vesitiivis) ja kytkinpalikka seinään. Hyvin valaisee, kuten aikaisempien sijoittelutestien perusteella arveltiinkin. Näitä voisi tehdä muihinkin veneisiin, helppo ja nopea väsätä ja toimii yleisvalona hirveän hyvin kun valaisee laajalta.

Wallaksien toimintaa ihmeteltiin myös, lämmitin heräsi ekalla yrittämällä heti kun älyttiin painaa nappia tarpeeksi kauan. Tätä ennen tutkittiin varmuuden välttämiseksi koko johdotus kun napin lyhyt tökkiminen ei tuonut elonmerkkejä. Hella tuotti kevyttä päänrapsutusta kun ensin ei meinannut millään jäädä palamaan, mutta lopulta syy löytyi hiukan löysästä liittimestä polttoainelinjassa ja kun se korjattiin niin jo vain alkoi toimia. Keittiö saatiin muutenkin nyt kokolailla iskuun, tiskiallas ja hanat on paikoillaan ja hellan taakse on rakenneltu säilytyskolo johon pääsee näppärästi päältä käsiksi. Varastotilaa ei ole ikinä liikaa... Jääkaappia piti vielä hiukan muotoilla, kansi tuli tehtyä viime kesänä ns. jämptiksi, sopii kyllä hyvin paikalleen mutta ilmanpaine hidastaa sulkemista senverran että kavennettiin lopulta kuitenkin pari milliä tiiviyden kustannuksella jotta tuon saa helpommin auki ja kiinni. Koneistoa ei vielä ole, mutta toimii tuo nytkin kylmäkalleilla tai jäillä.

Ultraäänipohjainen eliönesto alkoi myös asentua, nyt liimattiin lähetin epoksilla pohjaan ja huomenna on tarkoitus laittaa keskusyksikkö paikalleen ja sähköt kiinni jolloin homma alkaa toimia. Lähetintä varten pohja ensin hiottiin pieneltä osalta tasaiseksi, liimattin kaulus epoksilla siihen, sitten rasvaa väliin hyvän kontaktin varmistamiseksi ja kierrettiin anturi paikalleen. Sijoituspaikkana moottoritilan takaosa, jossa tuon pitäisi suojata mahdollisimman hyvin koko venettä.

Varastolle on myös alettu kasata veneen varusteita, ja esimerkiksi pestyt patjanpäälliset, jokunen uusi kiinnitysköysi, pelastusliivit ja turvavaljaat on nyt siellä valmiina.

Kokonaisuutena vene alkaa siis olemaan, vaikka miljoona pikkujuttua pitää vielä juosta. Lähinnä suurin työkohde on moottorin sähköistys, lopullisia paloja puuttuu vielä mutta ovat tulossa. Akkujen lopullinen versiokin on jo saapunut maahan ja odottaa enää softapäivityksiä ennenkuin saadaan veneelle ja päästään asentamaan. Erona noihin veneessä oleviin esisarjan akkuihin siis kaikki suojaukset jotka esisarjasta puuttuvat (mm tyhjäksi ajamisen suoja) ja se että akut tietävät varaustilansa ja osaavat kertoa sen käyttäjälle, joka on ainakin pitemmillä reissuilla kovasti tarpeen. Melkein kun tuo saadaan kuntoon voidaan siirtyä testipurjehduksille ja veneen viimeistelyyn.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti