perjantai 15. kesäkuuta 2012

Eikä edes tullut kiire...

Pohjahomma piti saada nyt valmiiksi, koska kenttä pitää olla tyhjä sunnuntaiksi ja viimeinen yhteisnosto oli tarjolla perjantaina. Joten keskiviikkona käytiin maalit kaupasta ja suojattiin veneen kyljet. Näin päästiin torstaina heti aamusta maalaamaan. Taino, aamusta mutta heti kun herättiin ja saatiin kölisauman ruosteet häädettyä rälläkällä. Parempi maalata raudalle, riski maalin pysymisestä kasvaa kovasti. Taiteen sääntöjen mukaan tuo pitäisi vielä käsitellä hapolla ennen maalausta mutta nyt loppui sen osalta aika, samoin kuin tasoittelun, joten saa mennä tän kauden noin ja palataan sauman pariin ens keväänä. Lähinnähän tuo on kosmeettinen haitta, ja toki virtaus kölin yläreunassa ei ole nyt optimaalinen. Kölille ei tehty muuta kuin kaavittiin myrkyt pois, vanha epoksi oli siinä tiukassa kiinni joten saa olla noin, rivon näköinen mutta toimii hyvin. Tuskin kalat tuosta tulee valittamaan.

Maalausta varten hiottu runko putsattiin ensin pölystä ja sen jälkeen pyyhittiin vielä asetonilla jotta kaikki lika on varmasti poissa ja tartunta hyvä. Myrkkymaalithan kaapaistiin pois viime kesänä ja edellisen huonosti tehdyn epoksirempan epoksit hiottiin nyt keväällä. Jäljelle jäi siis vaihteleva paksuus edelleen hyvin kiinni olevaa tehdasepoksia sekä gelcoat. Hiomaoperaatiokin otti taas veronsa kalustossa, toinenkin epäkeskohiomakone antautui. Remontin aikana lahonneista työkaluista voisi kohta tehdä jo tilataideteoksen, ilmeisesti halvat kiinanlaakerit ja lasikuitupöly eivät tykkää toisistaan...

Itse maalaus oli varsin sujuvaa hommaa kun oli ruisku käytettävissä. Yllättävänkin pienellä ohentamisella epoksimaali meni ruiskun läpi, ja kun haki sopivat säädöt niin kerrosta tulee paksulti ja nopeasti. Pienen harjaantumisen jälkeen kerroksen maalasi tunnissa ja vartissa, verrattuna telan viiteen-kuuteen tuntiin. Ja toki ruiskutettu pinta on laadultaan ihan toista kuin telattu, paljon sileämpi. Etenkin kevyen kelin kulkuominaisuuksien kannalta on hyväksi tämä, vaikka kisasileä pohja vielä hiukan hiekkapaperia vaatisikin.

Maalikerrokset ehditiin saada lämpimän päivän ansiosta korrektissa ajassa, 3h ylimaalausaika mahdollisti riittävät 4 kerrosta ja kun nosto on vasta perjantaina illalla ehtii maali kuivua perjantaipäivän joka riittää. Eli pohjalle ei tarvinne tämän jälkeen tehdä pariinkymmeneen vuoteen mitään, kunhan tuo ultraäänieliönesto toimii.

Maalikerrosten välissä puuhattiin muutenkin venettä vesillelaskukuntoon. Pressu pukkeineen kuorittiin pois ja alta paljastui ihan veneen näköinen asia, joskin pölyinen. Ylimääräiseksi käynyttä kamaa roudattiin varastolle autollinen niin tuolla mahtuu taas tekemään jotain.

Vedenalaiset osat viimeisteltiin asentamalla rempattu ja maalattu peräsin paikoilleen, samoin kuin potkurikin. Nyt muuta kuin vene jonkkaan ja loput asennukset laiturissa valmiiksi, jonka jälkeen perusteellinen siivous, varustelu ja sit voidaankin pystyttää juhannussalko a'la Trip eli kraanata masto pystyyn ja siirtyä itse asiaan, purjehdukseen. Jos hyvin menee niin Hangon Regatassa päästään korkkaamaan vene.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti