Kesän aikana sinänsä vielä suhteellisen siisti ja valkoinen salongin kattoverhoilu alkoi tipahtaa syliin, joten parannusta tähänkin piti saada. Heti alussa nykäistiin puoli-irtonaiset verhoilut alas jotta päästiin itse asiaan käsiksi ja takaa paljastui tämä ah niin ihana tahmea kontaktiliiman jämä, jota on hankala saada pois ja toisaalta jonka päälle ei voi kiinnittää oikein mitään. Monella tavalla sitä kokeiltiin, liuottimilla, kaapimalla, raapimalla ja hiomalla. Toimivaksi osoittautui lopulta rälläkkään kiinnitetty teräsharjakuppi, jolla tuon tavaran sai poistumaan katosta. Toki poistuminen tapahtui suht rivakalla vauhdilla ja vähän joka suuntaan joten siivoamista seurasi taaskin. Vaan liimasta päästiin eroon joten voitiin alkaa ihmetellä uutta pintaa kattoon.
Uuden verhoilumaton asentaminen toi väkisin mieleen epätoivoisen sähläämisen syliinputoavien mattojen kanssa liimahöyryjen keskellä, joka ei varsinaisesti houkuttanut. Samalla haluttiin myös mahdollisimman helppohoitoinen ja valoista pinta, joten päätettiin tasoittaa ja maalata sisäkatto. Sopivan helposti levitettävää ja hiottavaa tasoitetta tehtiin sotkemalla topcoatiin rutkasti mikropalloja, sellaiseksi sotkuksi että vielä juuri pensselillä leviää mutta kerrospaksuutta saa rutkasti enemmän, niin jää jotain hiottavaakin. Mukavasti tuo ainakin peitti rälläkänjäljet ja muita pieniä koloja. Isompia toki kitattiin pois jo ennen tasoituskerroksen levitystä, ja törröttäville pultinpäille näytettiin katkaisulaikkaa. Ja ennen kuin maalipurkkien avaamista edes harkittiin suojattiin sisätilat jotta ei tule samalla vaihdettua koko veneen väriä. Toki tuohon ekaan kerrokseen tuli nyt paljon valumia ja muuta mutta ne poistuu kun tuo hiotaan, jolloin tuloksena on toivottavasti jotakuinkin tasainen pinta ja siihen vedetään kerros mattavalkoista. Vene muuttui samantien kovasti valoisammaksi, toki ilme on vähän erilainen kuin verhoilumatolla, pelkistetympi.
Kun tämän saa hiottua on lasikuitutyöt ja muut hienoa pölyä tuottavat työt valmiit ja seuraa suursiivous, jonka jälkeen voi paremmin alkaa katsella hienovaraisempia juttuja kuten sähköjä, ja samalla työmaakin alkanee näyttää vähän valmiimmalta ennemmin kuin hyvinsekoitetulta kaatopaikalta. Huomenna vene siirtyy Design Factoryn pihalta telakalle talvisäilöön, rakentelua jatkejaan niin kauan kuin tarkenee. Ja toki jotain juttuja pystyy sisätiloissakin, mm. peräsinremontti on tarkoitus tehdä talven aikana, nyt se menee jo vanhalla kokemuksella ja sujunee siten helposti kun harjoittelu on jo tehty. Peräsinremontin ennakoimiseksi laitellaan pukin alle korotuspalikat jolloin ei tarvii kaivella kuoppaa, pääsee helpommalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti