Lapset, mitä ikinä teettekään, älkää ikinä, ikinä rikkoko haponkestävistä pidätinruuveista kantaa. Lopulta taistelu kesti neljä tuntia, ja kun voitonfanfaari soi makasi kentällä lastujen ja leikkuunesteen seassa kuolleena, katkenneena, hiukan toistakymmentä poranterää ja haavoittuneena, hampaansa menettäneenä, toinen mokoma. Kassakaappiinkin on helpompi porata, ainakin jos uskomme elokuvia, ja miksi emme uskoisi.
Jotenkin 1½h peräsimen avaamiseen ja uretaanien poistamiseen vs. 5h peräsimen irrottamiseen veneestä kuvaa hyvin sitä jotta aina ei mene ihan kuin Strömsössä vaan johonkin pikkujuttuun tuhraantuu yllättävästi aikaa ja hommat venyy. Mutta lopulta kun tuo ruuvi poistui tieltä, peräsin laskeutui kiltisti alas ja erkani veneestä. Ja tuo 40cm korotus pukin alla riittää juuri ja juuri siihen ettei tarvitse kaivaa kuoppaa peräsimen alle jotta se mahtuisi pois. Joskus siis hyvin tehdystä suunnittelusta on apuakin.
Lopulta peräsin päätyi varastolle sisätilojen lämpöön kuivumaan, ja sen osalta homma jatkuu joskus talvemmalla, parin kuukauden kuivattelun jälkeen.
Miten menee?
VastaaPoista-harald
Rauhaksiin. Peräsin olis tarkoitus vaahdottaa joskus tammikuussa, ja joskus tästä välipäivinä voisi siivota työmaan ja vetää talveksi pressun yli. Katsotaan josko siinä samalla tulee jotain asenneltua, nyt on viimeset runttaukset koulussa ennen lomia.
VastaaPoistaPurjeet käytiin tuossa läpi toissapäivänä ja kiikutettiin WB:lle korjailtavaksi ne jotka oli käytössä kärsinyt. Pohdittiin että kun tästä tulee nyt se kisavene ja Teasesta matkavene niin heivataan rulla Teaseen ja irtokeulat tähän, niin saadaan 155% keula tuon nykyisen 135% rullan tilalle. Spinnuhan onkin uusi ja hyvä, ja tuo nykyinen iso on myös hyvässä kunnossa kun edellisellä omistajalla se ei ollut hirveän paljon käytössä.
Varaston kasasta löytyi kyllä kaikkea jännää, mm. alkuperäinen (?) Scandicup-spinnu, Melges sailsin tuotos vuodelta 1982, joka vaikutti ihan toimivalta kapineelta, pitänee joskus piruuttaan testata mitä paatti moisesta tykkäisi. Tai jos oikein utelias ja kokeilunhaluinen olisi niin voisi koittaa miten pulkka liikahtaa Omega 30:n spinnulla, mutta se voipi olla jo liika korkea että mahtuisi maston ja meren väliin. Isopurjeitakin oli vähän joka vuodelta, Teasessa on ilmeisesti ainakin neljäs iso menossa ja sekin alkaa olla jo aika ajettu, voisi kohta siirtää riippumatoksi. Kestäviä veneitä nää FE:t, sano.
Kohta onkin luvassa oikeaa edistystä, propulsion komponentit alkaa olla suomessa, ja tammikuun alusta päästään pulttaamaan kone paikalleen \o/
VastaaPoista