maanantai 23. heinäkuuta 2012

Sähkö vs. Diesel - Hangon Regatta 2012

Nyt kun Hangon hulinat alkavat turvallisesti olla takana päin, on aika avata hieman regatan saldoa. Kisoihin mentiin siis kerhomme kahden FE83:n voimin, joista Trip Tease on varustettu perinteisellä dieselmoottorilla ja Electrip siis sähkömoottorilla. Regattaan lähdettiin enemmän pitämään hauskaa, nauttimaan ja siinä samalla ottamaan mittaa sekä kerhomme sisällä, että muita FE-luokan veneitä vastaan. Miehistöpuolelle ei asetettu suurempia vaatimuksia kisakokemuksesta, vaan mukaan lähdettiin enemmän rempseällä otteella tarjoamaan mahdollisimman monelle kokonaan uusia elämyksiä ratakisojen parissa. Siirtopurjehdukset Helsingistä Hankoon saivat tällä kertaa riittää harjoituksesta, ja kun vielä Hankoon päästyä tehtiin aikataulujen sanelemia pakollisia miehistövaihtoja, saatiin molempiin veneisiin jota kuinkin tasapäiset miehistöt.

Itse kisat tuntuivat menevän molemmilla veneillä nousujohteisesti läpi viikonlopun heikkenevän tuulen. Perjantaina jopa 15 m/s noussut tuuli oli molemmille veneille kohtalaisen kova sisäänajo, joten spinnut jätettiin suosiolla pussiinsa ja katseltiin enemmän muiden menoa perästä päin. Elec tuntui ottavan säännön mukaisesti parempia lähtöjä, mutta haasteelliset olosuhteet tarjosivat hyvän mahdollisuuden tiukkaan kerhon sisäiseen kilpailuun. Niinhän siinä sitten kävi, että ElecTrip vei perjantaina molemmissa lähdöissä pidemmän korren ja oli molemmissa lähdöissä selkeästi parempi.

Lauantaille päätettiin ottaa Teasessa hyökkäysvaihe päälle, mutta jälleen tuntui Elec kulkevan hitusen paremmin. Päivän ensimmäinen lähtö Elecille, jälleen. Tällä kertaa alkoi eilisestä keventynyt tuuli antaa myös paremmat mahdollisuudet yrittää tunkea mukaan muiden veneiden välisiin kahinoihin, joten vauhti alkoi löytymään. Teasen osalta päästiin sitten toisessa lähdössä ottamaan jo revanssia ja saatiin päivän päätteeksi niskalenkki Elecistä, jättäen heidät nuolemaan näppejään. Valta oli vaihtunut - vai oliko?

Rantaan päästyä alkoi valmistautuminen saunaan ja välitön spekuleeraus menneestä päivästä ja tiukasta väännöstä radalla. Liekö sitten Elecin porukoilla jäänyt jotain hampaan koloon, kun saunassa alkoi puheet kääntyä uuden haasteen pariin: Onhan se nyt otettava veneistä mittaa myös moottorilla! Eikun veneet perät vastakkain, moottoreista täysi teho eteen ja katsotaan kuka vie pidemmän korren. Lopputuloksen voi nähdä täältä:

http://www.youtube.com/watch?v=qbgehS9XmzU

Onhan tuosta ollut aiemminkin jo puhetta, joten nyt oli mitä mainioin paikka testata voimasuhteet. Niinhän siinä sitten kävi, että sähkö vei ottelun puhtaasti 3-0, mutta hauskaa oli !. Yritimme Teasessa laittaa todella kampoihin: Dieselmoottori oli vedoissa täydellä kaasulla ja pakoputkesta tuli ajoittain hyvinkin mustaa savua, mutta ElecTripin sähkömoottori ei jättänyt mitään jossiteltavaa. Potkurivirta kumosi hitaan dieselin täysin ja veneet lähtivät kiihtymään melko reipasta vautia.

Kunniakierrosta ajaessaan tuli vielä esiin sähkömoottorin aivan uskomaton kyky reagoida suunnan vaihdoksiin. Vene on mahdollista pysäyttää kuin seinään ja liikkeelle lähdetään alta aikayksikön! Vastaavaa kykyä vastata kaasuun ei dieselmoottorilla saa. Nopeissa suunnanvaihdoissa olisi dieseliin kytketty vaihteisto todella kovilla. Rannoille tulikin nopeasti runsaslukuinen joukko uteliaita seuraamaan haastettamme ja Elecin ylivoima irroitti hyvät huudot: "Mikko sä ajat väärään suuntaan..." Jostain kumman syystä ei saatu enää ketään muuta ottamaan haastetta köydenvetoon vastaan :)

Sunnuntai päivä olikin sitten jo kisojen puolesta oma lukunsa, taistelu jatkui radalla ja näin edespäin. Tärkein oli kuitenkin ehkä jo saavutettu lauantaina illalla. Toivottavasti kaikilla rannoilla olleilla oli lähellekään yhtä hauskaa, kuin meillä! Eikun sähköllä eteenpäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti