maanantai 1. elokuuta 2011

Akut saapuneet suomeen

Akut ovat vihdoinkin saapuneet suomeen muutaman viikon viivästymisen jälkeen. Nyt yritämme saada ne veneelle mahdollisimman pian. Eli tällaisiahan meille on tulossa neljä kappaletta: http://www.torqeedo.com/?id=308&L=1

Myös moottorin ja vetolaitteen pitäsi olla valmistjalla valmiina asennusta varten:
http://www.oceanvolt.com/pdf/en/Oceanvolt_brochure2010_web.pdf

5 kommenttia:

  1. Minkä pituista elinkaarta odotatte akustolta?

    VastaaPoista
  2. Noihan on venettä arvokkaampia :)

    Harald

    VastaaPoista
  3. Joo ei noi vielä oo hinnalta kilpailukykysiä, mut harva tekniikka on näin aikaisessa vaiheessa kehitystään. Eiköhän noikin tuosta halpene kun yleistyvät, tosin litiumiakuilla voi mennä hetki siihen kun niitä menee nykysin vähän joka paikkaan, mut on nekin pikkuvehkeissä halventunut kovaa vauhtia ja isot litiumiakuthan on vielä aika uus juttu. Nykyinen akusto kestänee sen 10 vuotta (valmistajan speksi oli kai 2000-3000 sykliä 80% varaukseen, riittää meilläkin sen 20 vuotta) ja siin vaiheessa uudet akut lienee jo paljon halvempia ja parempi, muuta tekniikkaahan ei tarvii vaihtaa.

    Ja toki yks pointti täs projektissa on näyttää sitä mikä on teknisesti mahollista ja tuoda tietoa ja kokemusta veneilijöille siitä miten sähkö käytännössä toimii. Jos se kestää ja osoittautuu hyväks näin ahkerasti käytetyssä kerhoveneessä niin toimii kyl sit tavan veneilijälläkin. Jonkun tarvii olla se eka jotta muut voi seurata perässä ;)

    VastaaPoista
  4. Miten 12V apulaitteille jne?

    Harald

    VastaaPoista
  5. Haraldin arvelu, että akut ja moottori ovat kalliimipia kuin itse vene pitää kyllä paikkansa, mutta ero uuteen dieselkoneeseen jää yllättävän pieneksi. Täytyy muistaa, että veneessä oli alkujaan ulkolaitamoottori, joten polttoainejärjestelmä, pakoputkisto, konepeti, hallintalaitteet jne. oheislaitteet olisi täytynyt hankkia ja rakentaa myös kokonaan uudestaan.

    Kokonaiskustannuksen näkee sitten kymmenen vuoden päästä, mutta ennakko oletus ja tavoite on, että huoltoihin ei tarvitse aikaa eikä rahaa käyttää lähellekkään samaan malliin kuin dieselin kanssa. Ja tokihan sähköllä liikkuminen huomattavasti halvempaa on kuin dieselillä puksuttelu.

    VastaaPoista