sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

Seinät kaatuu: purkamista ja hahmottelua

Vanhan moottoritilan paaran puolen seinä sai tänään lähteä pois tieltä, ja moottorilta ylijäävään tilaan päästiin hahmottelemaan hyviä käyttötarkoituksia. Koskapa todettiin ettei tuonne mahdu tekemään punkkaa hyvällä tahdollakaan edes pienille ihmisille, tulee sinne säilytystilaa. Poikittain tuohon mahtuisi kyllä helposti pujottautumaan kaksi ihmistä, jos siirtäisi takaseinään niin ehkä jopa kolme, ja pääpuoli nukkujista jäisi vanhaan pistopunkkaan jossa korkeutta riittää, vaan tuolla ei mahtuisi kääntämään kylkeä edes laiha ihminen ilman patjaa, joten ei hyvä. Jonkinlaisen käyttökelpoisen nukkumakorkeuden saaminen vaatisi istumalaatikon pohjan korottamista, ja nykyisellään toimivan istumalaatikon ergonomiaa ei nyt haluta lähteä sotkemaan. Vaan sekin tuo melkoisesti lisää käyttötilaa kun saa työnnettyä parin-kolmen ihmisen kamppeet tuonne, ja pistopunkka muuttui samalla paljon avarammaksi ja valoisammaksi. Piston kelpoisuus meripunkkana säilynee myös kun sulloo säilytystilaan muutaman kassin.

Keittiön purkaminen ja hahmottelu otti myös isoja askeleita eteenpäin kun pöytälevy saatiin vihdoin muutaman tunnin suostuttelulla irti, ja päästiin käsiksi sen alla oleviin rakenteisiin. Kun keittiökokonaisuutta tutkittiin sisältä todettiin hukkatilaa olevan vaikka kuinka, ja suurimman palan siitä saa uusi jääkaappi, joka tulee vanhan ruokamontun kohdalle ja kasvaa sekä kylkeä kohti että alas. Vetolaatikot tehdään uudestaan ilman että välissä on suurta hukkatilaa, ja tarvittaessa siirretään hiukan alemmas isomman ja paremmin ulottuville tulevan tiskialtaan tieltä. Hellan paikka tuottanee vielä hiukan päänvaivaa koska uusi Wallas on paljon syvempi kuin vanha Origo, voi olla että pystylevyjä pitää siirrellä. Lisäksi hellan pakoputki pitäisi vetää jostain, ja käytännössä ainoa vaihtoehto on vetää se säilytyslokeron kautta jolloin se ryövää hiukan tilaa siihen tehtävältä vetolaatikolta. Vetolaatikko siksi että keittiön lähes ainoa laskutila on siinä hellan takana joten nostettava luukku ei ole kätevä.



Sohvan selkänojia verhoiltiin myös lisää ja rakenneltiin koko systeemiä eteenpäin, näiden osalta homma jatkuu kun ehditään hakea lisää vaneria. Myös kierrätystä tehtiin käyttämällä kerhon edellisestä veneestä ylijääneen oven vaneria hyödyksi. Myös uutta keulakoristetta hahmoteltiin, ja aika näyttää miten hieno siitä tulee.

2 kommenttia:

  1. Jos oikein ymmärrän, teidän uusi liesi on diesel-käyttöinen. Miten tämä nyt käy yksiin sen kanssa että olette juuri luopumassa dieselmoottorista? Eikö joku perusspiriijuttu olisi ns. ei-niin-fossiilinen?

    Ilmari

    VastaaPoista
  2. Veneessähän ei ole ennestään dieselmoottoria ollut, pelkästään perämoottori. Lämmitin tulee joka tapauksessa olemaan dieselkäyttöinen Wallas, joten dieselliesi ei tarvitse omaa polttoainejärjestelmää erikseen. Sähköliesi olisi tietty ollut tarkoitukseemme ekologisin, mutta rajallinen akkukapasiteetti tulee purjeveneessä vastaan. Käyttötunnit ja sitä kautta päästöjen määrä on myös hyvin eri suuruusluokkaa lieden ja moottorin välillä, joten kokonaisuutena veneestä saadaan hyvin ekologinen.

    VastaaPoista