lauantai 30. heinäkuuta 2011

Suunnittelua, purkamista ja vähän kasaamistakin

Tänään jatkettiin purkuhommia. Salongin vanhat kattoverhoilut pyrkivät jo pois omatoimisesti ja kun roikkuvana ovat varsin rumat niin irrotettiin kokonaan, ja laitellaan tilalle uudet siistimmät. Katto jäi tässä vaiheessa tahmaiseksi ja liimanjämät täytyy poistaa ennen uutta pintaa.

Keittiön purkua aloiteltiin myös, kansilevy on vähän turhankin hyvin kiinni ja ruuvit hankalissa paikoissa. Keittiön ympärillä harrastettiin myös kovasti visiointia, ja pohdittiin uuden hellan tulevan siihen mihin vanhakin, koska paikka on hyvä. Tiskiallas siirretään paremmin ulottuville, takanurkkaan tehdään jääkaappi, ja säilytyslokeroita lisätään jokaiseen mahdolliseen väliin.

Pohdintaa asioiden sijoittelusta harrastettiin laajemminkin, ja monennäköistä tuli esille. Suurimpina kysymyksinä olivat moottorilta jäävän ylimääräisen tilan määrä ja käyttö sekä sähkökeskuksen sijoitus. Muuten sähkösuunnittelu on jo pitkällä ja käyttösähköistä on piirrustukset valmiina, sijoituspaikat täytyy vielä katsella ja sen jälkeen rakennella systeemi kasaan.

Pohjamaalien todettiin olevan valmiiksi melko irtonaiset, joten niillekin tarvii tehdä jotain. Vaan tämäpä sopiikin oikein hyvin, saadaan myrkyt pois pohjasta paljon helpommin kun maali irtoaa suht rapeasti, ja päästään maalaamaan tilalle myrkytön pohja. Muutakin pienempää mietittiin, mm. kattokaiteet todettiin tarpeellisiksi ja sellaiset asennellaan jossain välissä, samoin valaistusta suunniteltiin. Välikevennyksenä pohdittiin myös mahdollisuuksia keulakuvan ja oluthanan asentamiseen.

Ahkeran pohdinnan lisäksi saatiin monenlaista tehtyäkin. Vessan pumppu korjailtiin, vanha loki/kaikuluotain ja anturit irroteltiin, samoin vanhat sähköt ja sekä sisä- että kulkuvalot. Paaran puolen sohvan selkänoja saatiin verhoiltua ja paikalleen, styyra jäi huomiselle. Pitkittäisraitainen kangas on toisaalta julmaa käsityölle kun pienikin vinous näkyy, mutta toisaalta se on helppo saada suoraan. Mittarikotelo irtosi muotista ehjänä kuten pitikin, jonka jälkeen sahattiin reunoista ylimääräiset pois, hiottiin, kitattiin, hiottiin ja lopuksi maalattiin topcoat.

Myös tärkeä askel kohti ekologisuutta otettiin kun perämoottorin varusteet irroteltiin, ja polttomoottori ei ole enää veneeseen palaamassakaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti