sunnuntai 26. helmikuuta 2012

Moottorikoppa

Nyt kun moottori saatiin paikalleen ja sitä kautta sen tarkka koko selville, voitiin pyöräyttää sille myös suojakotelo. Osaltaan tuo suojaa konetta ylimääräisiltä kolhuilta asennuksen aikana, ja moottorikopan tarkan korkeuden tietäminen oli myös olennaista vahvasähköjen kaapin mitoittamiselle.

Koppa on aika suoraviivainen ratkaisu, 9mm vaneria listojen varaan roikkumaan. Jotta tuota on inhimillistä käsitellä veneessä on kansi kahdessa osassa. Takimmaista jäykistettiin listalla, etummainen on jäykkä itsessään koska se on kulmamalli. Etuseinä syntyi kätevästi vanhasta moottoritilan luukusta lyhentämällä. Vaan eipä syntynytkään ihan niin kätevästi kuin olisi luullut, kosteus tai jokin oli vähän muuttanut mittoja ja tuota tartti hiukan sovitella jotta mahtui koloonsa. Samoin vanerit oli näköjään vähän kieroja kun olivat maanneet pistopunkassa vinottain jokusen kuukauden, vaan eipä noita juuri muuallekaan mahtunut varastoimaan. Täytyy toivoa jotta oikenevat paikallaan. Viimeisteltystä jäi vielä puuttumaan lista joka pitää pistopunkan patjan punkassa, ja toisaalta varastokoloon jemmatut asiat pois pistopunkasta.

Tuohon moottoritilan päälle jäi nyt hyvänkokoinen varastokolo, johon voi jemmata vaikka spinnusäkin ja pari urheilukassia tai jotain. Käyttötilaa saatiin joka tapauksessa lisää, moottorin pienuuden etuja. Dieselhän täyttää tuon koko tilan aika huolella. Tai jos olisi halunnut nostaa sitloodan pohjaa niin olisi tuohon tuplapunkankin saanut, kun moottori mahtuisi kokonaan punkkatason alle, mutta ei haluttu lähteä modaamaan istumalaatikkoa jotta projektimopon etupyörä pysyisi edes jotenkuten maassa kiinni.

Vahvemmille sähköille, eli 48V ja 230V palikoille tehtiin luukku tuohon laivaputkan etupäähän, keittiön taakse. Tuo säilytystilan etupää on aika hankala päästä käsiksi ja saada hyötykäyttöön noin säilytystilana, joten siivun lohkaiseminen siitä välilaipiolla ei ole pahasta. Sähköpurkit saadaan suojaiseen paikkaan pois tieltä, vaikka jossain muualla voisikin olla helpompi asentaa. Luukun teko oli periaatteessa hyvin suoraviivaista, pistosahalla reikä laipioon ja pala saranoilla takaisin. Tosin alkuperäinen laipio oli paloista koottu, ja saumat toki aivan väärässä paikassa, joten sitä piti hepata kasaan parilla rimalla, ja lopulta itse luukku leikata uudesta palasta. Saranointi tuli takareunasta, jotta asentaessa on mahdollisimman hyvä pääsy. Sinänsä tuosta luukusta menee pieni mies hartioita myöden läpi, joten pääsee siitä, ja tasaisella moottortilan kannella on hyvä maata. Alkuperäiset laipiot tarvii verhoilla jollain, ovat aika rujon näköistä kamaa. Samoin luukun saumaa tarttisi parannella, tuolla kolossa ei saanut parhaalla tahdollakaan sahattua viimesenpäälle suoraa niin saumassa on rakoa yli tarpeen. Listat päälle tai jotain.

Piensähköjen (12V) kaapin ovi saranoitiin myös. Alkuperäinen ajatus saranoida tuo takareunastaan ei käy, ovi ei mahdu aukeamaan kun ottaa vastakkaiseen seinään kiinni. Vaan ei mitään, saranat alas ja toimii. Samalla tuli laitettua styyran sohvakokonaisuuteen lukot, niin selkänojat/ovet saa nyt ylös ja tuo on valmis.

Vene alkaa olla taas täynnä purua, vaan kohtapuoleen asennustilat sähkötöille alkaa myös olla aika valmiit ja päästään vetämään kaapelia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti