lauantai 24. syyskuuta 2011

Heloitus

Veneen heloitus uusittiin jo keväällä huhti-toukukuun vaihteessa jotta purjehtijakursseja päästiin vetämään hyvin toimivalla veneellä, Triptonicin peruskunnostus kun laajeni senverran ettei sitä saatu lopulta vielä toukokuun alussa vesille niin korvattiin tällä jotta saatiin kurssit pyörimään. Tässä kuvia heloituksesta. Listassa näkyy aika kattavasti se kasa parannuksia jotka FEneeseen kannattaa tehdä, lähtökohtana kun oli tässä tapauksessa käytännössä originaalikuntoinen vene.

Hyvä purjehdusheloitus lisää hirveän paljon mukavuutta kun asioita on helppo ja sujuva tehdä. Samalla purjeet tulee yleensä laitettua retkelläkin paremmin, kun trimmaaminen on vaivatonta. Ja nyt sähkömoottorin kanssa tuo hyvä trimmattavuus on entistä suuremmassa arvossaan, kun purjeiden tulee toimia pääasiallisena voimanlähteenä.

Käytännössä heloitus tehtiin aika pitkälti samanlaiseksi kuin mitä se on Teaseen rakentunut aikojen saatossa. Kun molemmat FEneet on samanlaisia on kerholaisten helppo vaihtaa veneestä toiseen, ja aika on kertonut hyvin mikä toimii ja miten. Molempien rakentelussa toki mallia on otettu myös luokkaliiton foorumilta monesti. Toki pieniä parannuksia on keksitty ja tehty sinne, tänne ja tuonne.

* Levangin säätö taljalla sormileikkuritappien sijaan, paljon helpompi trimmata isoa vetoon, etenkin kryssillä tuosta on iloa. Yhtenäinen köysi mahdollistaa vapaan puolen irrottamisen ilman että tarviisi könytä alareunalle, ja 1:3 on välityksenä useimpiin tilanteisiin hyvä. Ainoa missä tämä ratkaisu häviää hienoille automaattilevangeille on se että ennen vendaa pitää laittaa naru takaisin alapuolen ravulle jollei halua että vaunu menee vendan jälkeen alas.


* Uudet fallilukot, gaijat siirretty ravuille. Ihan mieletön parannus käyttömukavuuteen verrattuna vanhoihin jumittaviin.


* Skuuttivaunujen säätö taljalla. Mallia Harald, paitsi että vaunun palauttava kuminauha on vedetty plokin kautta, jolloin tuo kuminauha jaksaa oikeasti vetää vaunua niinkauan kuin skuutissa ei ole paljon kuormaa. Jos tuon haluaisi liikkumaan kuorman alla pitäisi vaihtaa laakeroituun kiskoon, joka on taas kertaluokkaa isompi ja hintavampi operaatio. Vaan nytkin näillä saa paljon helpommin houkuteltua keulapurjeen muotoonsa kuin sillä perinteisellä menetelmällä jossa keikutaan alapuolen sivukannella siirtelemässä vaunua.


* Uusi keulaluukku, vanha vuosi ihan kunnolla. Lewmarin low profile 60 sopii tuohon kun reikää hiukan laajentaa.


* Ravut skuuttivinsseille. Paljon näppärämmät kuin vanhat knaapit, ja kun nuo knaapit poistui niin istumamukavuus parani myös huomattavasti.


* Spinnukamat laiteltiin koska veneestä ei niitä löytynyt. Kuvassa etummainen ploki joka kääntää takaplokilta tulevan skuutin vinssille. Näillä saadaan skuutti kulkemaan siististi laitaa pitkin jolloin se ei sotkeennu mihinkään. Eli yhteensä 2* plokit skuutille ja plokit & ravut barbereille. Ylä- ja alagaijat veneestä löytyikin valmiina. Lisäksi hommattiin spinnupuomin pussi pääpuomille (WB-sails), joka on hirveän kätevä kun puomi ei pyöri kannella rikkomassa kantta ja varpaita, ja on suoraan tassun ulottuvilla nostossa.


* Mastosta uusittiin fallien pylpyrät, sieltä kun löytyi vaijerifallien pylpyrät vaikka köysiin on jo siirrytty. Nuo olisivat syöneet fallit puhki aika nopeasti. Samalla asenneltiin uusi VHF-antenni mastonhuippuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti